Historie - Virtuální reality (VR)

Historie - Virtuální reality (VR)

Na tento okamžik jsme čekali 12let. Někteří čekali 70 let. Čekalo se až počítače dorostou, zesílí, zrychlý...stalo se. Nyní je vše připraveno na vstup do jiné reality. Do virtuální reality. Do konce života si budete pamatovat, kdy jste tam byli poprvé.

Zažijete něco, čeho se okamžitě stanete součástí. Virtuální 3D prostor Vás okamžitě obklopí, ohromí a napoprvé určitě šokuje. Pokud budete chtít vstoupíte do světů a situací, o kterých se Vám jen snilo nebo ani nesnilo. 

Pro ty, co sem zabloudili náhodou a neví 'vo co go'. Rychle shrneme, co v příštích pár měsících a letech budete slýchat a číst pořád dokola.

Viruální realita (VR) je něco, co umožňuje někomu vstup někam, kde je vše jako a to jako je tak věrohodné, že:

  • to hodně baví
  • vytváří iluzi skutečného nebo fikčního světa
  • dá se skvěle použít na učení něčeho
  • v některých případech může nahradit vaši fyzickou návštěvu skutečného
  • rozhodně nebude pouze prostředí pro hráče her
  • ne všichni vydrží všechny aplikace - zatím není hodnocení náročností jako např. u tobogánů, takže pozor
  • .................sem budeme dopisovat (když tak pošlete)

Historie

50. letech 20. století přichází Morton Heilig s myšlenkou tzv. „Experience Theater“ (Divadla zážitků), divadlo, které by stimulovalo všechny smysly diváka podle hrané scény.

 

Rok 1962 - Sensorama zařízení které při promítání krátkých filmů umožňovalo vnímat kromě obrazu a zvuku i vůni. 

Roku 1964 rozebíral filosofické a technologické aspekty virtuální reality a dalších v té době budoucích technologií Stanislav Lem ve své knize Summa technologiae. Pro VR zde používá pojem fantomatika. Polský spisovatel, filozof, lékař, futurolog Stanislav Lem napsal  například roku 1961 i Solaris.

 

V roce 1968 sestrojil Ivan Sutherland spolu se svým žákem Bobem Sproullem zobrazovací zařízení nositelné na hlavě, což se všeobecně považuje za první přístroj vytvářející virtuální realitu. Byl jednoduchý na ovládání i na zobrazování. Prostředí totiž tvořily virtuální vazby ohraničené jen čárami. Byl tak těžký, že musel být připevněn na stropě, a díky tomu si vysloužil název Damoklův meč.

V roce 1977 vznikl v Massachussetském technologickém institutu (MIT) program Aspen Movie Map. Program představoval přibližnou simulaci města, měl tři módy: léto, zima a polygony. První dva byly založené na fotografiích – tvůrci skutečně nafotografovali každý možný pohyb přes město v obou ročních obdobích – a třetí byl trojrozměrný model města.

V druhé polovině 80. let 20. století zpopularizoval pojem „Virtuální realita“ Jaron Lanier, jeden z průkopníků této oblasti. Roku 1985 založil společnost VPL Research (Virtual Programming Language – virtuální programovací jazyk), která vyvinula nejvýznamnější systémy „goggles n‘ gloves“ (ochranné brýle a rukavice).

Technika - hardware

VR se v rámci techniky rozvíjí v podstatě třemi výraznými směry

1. nejrozšířenější, nejlevnější, nejdostupnější dnes i v budoucnu nejvíce aplikací - krabička na Váš telefon tzn. svůj chytrý, ještě lépe nejchytřejší, telefon zaklapnete do plastové nebo papírové krabičky, spustíte aplikaci, a gumičkou krabičku s telefonem připevníte ke své hlavě. Nevýhody jsou zřejmé -  výkon mobilního telefonu, který vše limituje.

2. Playstation (PS) a jiné (časem jistě všechny konzoly) Playstation VR pro PS4 přijde na trh v říjnu 2016. Playstation má velmi silnou hráčskou základnu, jistě ji využije. Uvidíme jak.   

3. Velmi výkonné PC + headset. Nyní jsou firmy, které vyvýjí produkty speciálně pro VR. Tyto firmy velmi pravděpodobně budou různě fůzovat, prodávat se...každopádně nyní jsou lídry pokroku a v rámci VR nabízejí to nejlepší, co je. Řeší detaily... 

Aplikace - software

Ještě to v podstatě nezačalo a už jsou tisíce aplikací a her k dispozici. Některé zadarmo ke stažení, jiné za poplatek. 

 

 

 Zdroje: Wikipedie, Google